torsdag 1 mars 2012

Kärlek & Uppror

2012 är det väl ändå dags att vi gör oss av med den fullständigt vanvettiga och obegripliga uppdelning vi gör, där relationer mäts efter deras benämning?

I många fall förvandlas begreppen vänskap och kärlek till varandras motsatser - och inget kunde vara längre från sanningen. Alla de vänner som stått och står mig nära älskar jag. Av hela mitt hjärta. Alla de jag haft en sk kärleksrelation med har inletts med vänskap, och byggts vidare med vänskap.

Den känslomässiga skillnaden finns inte - och är blott och bart en heteronormativ myt vars enda syfte är att göra tvåsamheten till något mer än den faktiskt är.

Begrepp som polyamorös är minst lika falska, för även då görs en väsentlig gradskillnad mellan kärlek och vänskap.

Den skillnaden finns inte. Det enda som finns är kärlek - och lust. Lusten är rent fysisk, och inte kopplad till kärleken mer än ytligt. Lust kan finnas efter kända och okända, vänner och ovänner. Man behöver inte älska den man ligger med - eller ligga med den man älskar.

Så aldrig mer ska en vänskap riskerad genom de livsfarliga orden "är du kär i mig?". Aldrig mer ska någon vara rädd för att älska sina vänner.

Omfamna kärleken, mystifiera den inte. Och ligg med vem fan du vill, så länge det är ömsesidigt.

Och sluta för fan vara så rädd för dina känslor. För till syvende och sist är känslan din enda sanning.
Published with Blogger-droid v1.7.4

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar